Sociale medier

Den store TikTok guide - 8 tips til at komme godt fra start

Kalender-ikon

June 24, 2022

sort ur-ikon

5 min

Sort pil-ikon

Video i artiklen

Den store Tiktok guide | Her får du den gratis guide til succes med din markedsføring på TikTok

Sådan kommer du i gang med Tik Tok

I januar 22 nåede TikTok en helt vanvittig milepæl - platformen nåede 1 milliard aktive, brugere på månedbasis. Nogen vil måske kalde TikTok for vanedannende, uanset hvad vi kalder det, så kan det være svært virksomheder at ignorere denne platform, som er underholdende både for seere og dem, der skaber indholdet. Platformen et et enorm stort potentiale i forhold til branding og markedsføring.

Den hurtigst voksende platform

For content-creators, og brands er det tilsyneladende stedet at tiltrække det helt store publikum, hurtigere end nogen sinde på nogen anden platform. For brugerne er det perfekt på grund af det enorme udbud af korte videoer, som går godt i hånd med brugeradfærden online. Vi er utålmodige som aldrig før, og ønsker et personaliseret feed, som er særligt designet til vores unikke interesser. Her imødekommer TikTok‐algoritmerne denne brugeradfærd i allerhøjeste grad, hvilket er med til at skabe den enorme vækst i antal af brugere.

TikTok

  1. Inden du går i gang
  2. 8 Tips og tricks
  3. Mine anbefalinger

Tips inden du går i gang

Som du sikkert ved, får nogen rigtigt nok succes på TikTok, Facebook, Instagram eller Linkedin ved et tilfælde. Den vedvarende succes kræver dog benhårdt arbejde, med den rigtige strategi, planlægning og du har tilgængelige ressourcer.

Her tænker du måske planlægning og strategi det er ikke nødvendigt for vores virksomhed! Konkurrencen om brugernes opmærksomhed er ekstrem høj online. Der er faktisk undersøgelser, der peger på at vi alle sammen bliver eksponeret for 4000-10.000 annoncer hver eneste dag.

Hvad betaler du for en ny kunde?

Det er ret vigtigt for en virksomhed at vide noget om CAC ( er den pris, som det koster din virksomhed at få en ny kunde i hus). Betaler du i virkeligheden for meget i for at skaffe en ny kunde?

Det er min oplevelse at rigtigt mange, særligt mindre virksomheder, har et ringe eller intet overblik over, hvad de rent faktisk betaler for en ny kunde. Det er vigtigt at kende omkostningerne forbundet med den nye kunde, både i annoncekroner, men også at tage højde for hvad det betyder at tage en medarbejder ud af driften.

Derfor kræver succes – viden, strategi og planlægning

Det er nødvendigt at vide noget om algoritmer, data og brugeradfærd på de forskellige sociale medier, for at skabe det bedste indhold der får brugerne til at interagere med dine budskaber og få de bedste resultater ud af din indsats.

Når du sælger produkter eller services på de sociale medier, er viden om eksempelvis data og værdien af en kundes gennemsnitlige køb, på de forskellige sociale medier yderst relevant at vide, fordi der faktisk er ret stor forskel. Nogle virksomheder faktisk er tilstede på kanaler, hvor deres målgruppe ikke er, eller hvor det simpelthen ikke er profitabel at bruge energi og ressourcer.

Den store TikTok-guide

1. Del videoer af forskellige længder

Videolængden på TikTok er ikke så begrænset som var tilfældet tidligere. Efter TikTok lavede nogle ændringer blev det muligt at blev dele længere videoer. På trods af muligheden for at poste længere videoer, mener mange content-creators, at kortere videoer er mere tilbøjelige til at nå FYP(til dig siden på TikTok appen).

Herunder kan du læse et citat fra TikTok:

“Videoer med en længde på mellem 21 og 34 sekunder oplever en stigning på 280 % i konverteringer og en stigning på 2 % i eksponeringer”.

Mens korte videoer stadig dominerer platformen, giver TikToks skifte flere muligheder for brugerne af platformen, til at eksperimentere med videoer af forskellige længder.

2. Følg den bedste praksis og husk at holde dig opdateret om, hvad der fungerer bedst!

Sociale medier er altid i udvikling, og TikTok er en af de bedre platforme, når det kommer til at imødekomme deres brugers skiftende ønsker og behov. Når det er sagt, er bedste praksis for, hvordan man skaber det bedst indhold på TikTok, ikke begrænset til at være det eneste der virker.

Jeg linker til TikToks seneste retningslinjer her- I øjeblikket anbefaler TikTok disse retningslinjer:

  • Videoopløsning over 720p
  • 9:16 billedformat/ minder om formatet på eksempelvis Pinterest
  • Brug lyd på videoer
  • Videoer på 21-34 sekunder
  • Tilføjelse af en klar CTA (hvilken adfærd vil du guide brugeren til?)

TikToks anbefalinger

TikTok-videospecifikationer

Husk at holde dig opdateret med TikToks videokrav.

Læs mere

TikToks bedste anbefalinger

3. TikTok er stedet for autentisk indhold

TikTok er platformen hvor både creators og brugere kan være autentiske. Jo mere autentisk indhold du deler, jo bedre performer indholdet. Plus, TikTok er hjemsted for tusindvis af nicher. Det er muligt at bygge et publikum op om alt, lige fra at fortælle vittigheder, til nyheder og viden om dit brand eller dine produkter.

Helt kort sagt er TikTok stedet, hvor du kan lade dit brands unikke personlighed skinne. Du skal ikke bekymre dig om at passe ind i nogen foreskrevne forme - bare vær dig selv, eksperimenter for at holde tingene friske, og lad magien fra TikTok universet ske.

4. Skift til en Pro-konto for at få indsigten

Hvis du skifter til en pro-konto, får du mulighed for at få mere indsigt i rækkevidde, hvordan dit indhold performer og indsigt i dine følgere. Disse data er uundværlig for din FYP-strategi, da de viser dig, hvad du skal poste, og hvornår. Som på alle andre platforme - jo bedre du kender dine følgere/seere og deres adfærd, jo lettere bliver det for dig at forudsige, hvad det er for noget indhold, de gerne vil se.

—> Det langsigtede resultat - Bedre engagement, større rækkevidde og et højere antal følgere.

5. Brug hashtags

Tilføjelse af relevante hashtags er en af de mest undervurderede væksttaktikker på sociale medier. Hashtags hjælper TikTok med at kategorisere indhold, så det vises til de mest interesserede brugere. Effektiviteten af generisk hashtags som #FYP er ikke blevet bevist eller modbevist, så sørg for at fokusere hovedsageligt på niche-hashtags, der er relevante for de videoer, du deler.

Interaktion er målet, derfor bør du skræddersy hashtags til din specifikke målgruppe. Det største plus er, at der er langt mindre konkurrence på de mere unikke hashtags, for en specifik målgruppe, end der er på de lidt mere generiske hashtags, som eksempelvis #FYP.

6. Del dit indhold i “rush hour”

Indledende engagement fra dine følgere vil vise TikTok, at din video er værd at vise til flere brugere. Brug dine data til at finde ud af, hvornår dine følgere er mest aktive, og del derefter indhold i disse tidsrum.

7. Find trends

Størstedelen af TikToks virale indhold overholder en populær trend. Du kan med fordel følge med i audio‐trends, og bruge den musik/lyde der trender, når du gør det, vil din video blive vist til seere, der allerede har givet udtryk for, at de synes godt om det musik, du bruger.

8. Få hjælp til at følge trends

Der findes en del apps, hvor der er hjælp at hente, der er for eksempel Trendtok, hvor du kan se de lyde, der trender inden for forskellige brancher og på forskellige geografiske lokationer, hvilket kan hjælpe dig med at få succes som nævnt tidligere.

Hvis du er i tvivl om hvilke hashtags, der vil få dit indhold til at performe bedst på TikTok, så findes der også apps, som eksempelvis Hashtag expert, der giver dig en komplet liste over populære # til en bestemt social medie platform, og indenfor dit udvalgte emne.

Mine anbefalinger

Efter min mening har TikTok gjort et fantastisk stykke arbejde med at skabe en platform, der indtil videre opretholder deres mission om at inspirere til kreativitet. Platformen er stedet, hvor individualitet og autenticitet avler succes.

Uanset hvilket brand du markedsfører, er der et publikum til det, så er det bare op til dig at skabe indholdet, som er sjovt inspirerende, eller giver modtageren ny viden. Oftest kan det faktisk betale sig at alliere sig med en ekspert udefra til at stå for content og opdateringer på de forskellige digitale kanaler, da vedkommende vil have et dybdegående indblik i algoritmer, data og bedste praksis i forhold til det digitale medie.

Blot husk, at der er masser af brugere derude, der er nysgerrige, og venter på at se dit kvalitetsindhold, og som gerne vil se det ærlige og den autentiske præsentation af netop dit brand.

Har du brug for hjælp til at komme godt fra start med TikTok, så er du velkommen til at kontakte mig.

Jeg håber du blev lidt klogere

Jeg vil elske at høre fra dig, hvis du har spørgsmål, har brug for hjælp.

Kamille i organisk shape

Skrevet af Kamille Krog

Indehaver af Nozoo